Panduan asas ada di sini PENGENALAN


Sebagai peniaga menjadi lebih biasa dengan platform MT4, mereka akan berjumpa tips tertentu dan cara yang membantu menjimatkan masa atau yang membuat proses mudah. Berikut adalah beberapa untuk mendapatkan peniaga started.Profiles
Peniaga mempunyai pilihan untuk menyelamatkan kumpulan carta: bagaimana carta dan tingkap yang berbeza diatur pada skrin. Susun atur boleh diselamatkan dengan klik pada "Profil"  ikon dan memilih "Save Profile As." Ramai Profil berbeza boleh disimpan, membolehkan peniaga pilihan dalam bagaimana skrin mereka muncul. Untuk mengakses Profile, klik pada ikon "Profil" dan pilih dari senarai drop-down. Beberapa profil lalai termasuk dalam menu.Trendlines drop-down
Trendlines telah disediakan pada carta terutamanya untuk membantu mengenal pasti kawasan-kawasan sokongan dan rintangan. Klik pada ikon "Trendline" untuk menarik Trendline pada carta: klik dan seret untuk menentukan Trendline, dan kemudian lepaskan butang tetikus. Double-klik pada Trendline untuk membuat perubahan kepadanya:
  • Klik dan tarik kedua-dua hujung Trendline untuk berputar.
  • Klik dan tarik kotak pusat Trendline untuk bergerak Trendline ke tahap harga yang berbeza.
  • Tahan butang "Ctrl" papan kekunci dan klik pada Trendline untuk menarik Trendline yang selari.
  • Klik kanan untuk membuka "Trendline Hartanah" kotak untuk menyesuaikan warna dan gaya dan menentukan parameter lain.
  • Klik kanan dan pilih "Padam" untuk membuang Trendline ini.
Crosshair Mode
Mod Crosshair boleh cepat diakses dengan mengklik butang tengah tetikus. Walaupun mod Crosshair sedang digunakan, peniaga-peniaga boleh bergerak Crosshair di atas mana-mana bar harga, atau mana-mana bahagian bar harga, dan masa yang sama dan nilai-nilai harga akan menjadi mudah dikenalpasti. Rajah 20 menunjukkan konsep ini. Mod Crosshair berguna apabila menentukan masa tertentu dan nilai-nilai harga, seperti ketika mencari yang tinggi baru-baru ini atau rendah, atau apabila mengenal pasti apabila bar dicetak. Mod Crosshair juga boleh dipilih dengan mengklik ikon "Crosshair" dalam toolbar.
Rajah 20: mod Crosshair menjadikannya mudah untuk mencari bar harga \ 's yang tinggi atau rendah, dan masa dan hari itu bar dicetak.
Memotong objek Lukisan
Objek lukisan terakhir yang diambil, sama ada ia adalah satu Trendline atau retracement Fibonacci, boleh dikeluarkan dari carta dengan klik pada butang di papan kekunci ini backspace. Teruskan menekan butang backspace untuk mengeluarkan objek tambahan.
Carta
Apabila lebih daripada satu carta terbuka, tab akan muncul di bawah tingkap carta. Setiap tab akan mempunyai nama simbol dan rangka masa. Double-klik pada tab yang membolehkan peniaga-peniaga untuk bertukar-tukar antara melihat carta single dan melihat semua carta dipaparkan pada masa yang sama. Paparan boleh diselaraskan dengan klik "Window" dalam bar alat dan memilih dari senarai drop-down. Pilihan termasuk "Cascade", yang susunan satu carta di atas yang lain, dan "Tile Melintang," yang mewujudkan carta bersaiz sama dan mengatur mereka dengan cara yang rapi.