Hari ni abam rasa nak kongsi la satu tool/apps yang kita boleh gunakan dalam trading.

Pernah dengar atau guna website/apps https://www.investing.com tak? Yang pernah guna mesti dah tahu macam mana nak gunakan. Yang tak boleh pernah guna dan pertama kali dengar jangan bimbang, abam nak kongsi la ni macam mana nak guna apps tu 😊

Ni rupa website investing.com tu

source : https://www.investing.com

Nak lagi cantik, korang signup la siap2 satu akaun dekat investing.com tu. Jadi nanti bila korang ada buat apa2 perubahan setting custom, korang tak perlu dah load balik setting tu. Cuma perlu LOGIN je akaun investing.com yang dah korang SIGNUP tu. Tak perlu la nak setting banyak2 kali. Kan dah mudah tu.

Jadi apa yang syoknya pasal investing.com ni? Haa.. meh sini abam nak tunjuk. Sebenarnya banyak je yang kita boleh dapat dari investing.com ni kan. Contohnya boleh dapat berita semasa berkait dengan ekonomi (saham, forex dll). Tapi hari ni abam tak nak cerita pasal fungsi lain2 tu. Abam nak cerita yang istimewa sikit. Cer tengok gambar kat bawah ni jap.

source : https://www.investing.com

Apa yang korang nampak dari gambar tu? Haa.. betul la tu. Kita boleh tengok trend semasa untuk sesuatu PAIR matawang tersebut. Abam ambil contoh pair USDJPY neh. Dalam gambar tu, kita boleh tengok kesemua timeframe menunjukkan STRONG BUY. Maka yang perlu kita buat selepas dah nampak tu? Apa lagi kan. Kita cari la peluang untuk BUY sahaja pada waktu tu. Jangan terus masuk BUY, buat la analisa untuk dapatkan point entry yang terbaik. Kan kalau floating korang marah kat abam lak :p

Ehhh.. dahtu kena ON komputer ke setiap kali nak dapatkan info dari investing.com tu? Tak perlu pun. Sekarang kan zaman semua mudah. Pakai SMARTPHONE. Kena la gunakan kemudahan yang memang kita dah ada tu. Jangan la guna untuk wasap or telegram cari signal je dalam group. Banyak lagi yang kita boleh dapatkan dari henpon pintar tu 😊

Buat yang gunakan henpon android, korang cari je apps ni ye
source : PLAYSTORE
Install siap2 dalam henpon. Senang bila nak pakai nanti. Tak perlu la korang nak buka browser setiap kali nak tengok investing.com kan. Dekat android je ke yang ada apps ni? Hehe. Untuk IPHONE abam tak pasti pula sebab tak pernah lagi guna IPHONE. Tunggu abam dah guna nanti abam update semula ye. Hehehe..
 
source: PLAYSTORE
Korang login la ke akaun yang dah signup sebelum ni tu. Jadi senang la bila nak digunakan nanti. Korang boleh set kan pair yang korang nak ada dalam senarai tu. Letak la pair yang biasa korang trade. Cepat la sikit bila nak rujuk nanti. Jangan la letak banyak2 melainkan memang korang kaki entry semua pair yang ada. Hehehe.

Abam bercadang nak buat kelas awal bulan Disember 2017 nanti kat KEMAMAN, TERENGGANU. Abam nak share macam mana nak utilize kan website/apps investing.com ni. Ada yang berminat tak? Abam open untuk 20 orang je. Tak nak ramai2. Baru boleh fokus dekat sorang2.

Yang berminat whatsapp abam ye. Nanti abam bagi detail pasal kelas tu. www.wasap.my/60199590539 (hilman nawi)
---
Hilman Nawi
Pengurus Piphijaultd
Email : terengganu@piphijaultd.com
Official website: http://piphijaultd.com/