Pergerakan pair GBPUSD pada minggu lepas agak menegejutkan, setelah membuat bullish rally bermula hari pertama dagangan sehingga sekitar 230 pips hingga hari khamis, tiba-tiba pada hari terakhir dagangan, GBP mula melemah dan membuat penurunan sehingga sekitar 215 pip.

Ianya tidak lain tidak bukan, disebabkan isu Brexit yang kembali memainkan peranan. Pada Jumaat lepas, Perdana Menteri UK, Theresa May menyatakan bahawa rundingan Brexit sedang dalam keadaan 'standstill' - tiada perubahan positif buat masa ini.

Hasilnya, setelah bermula dengan optimis pada awal minggu lepas, pergerakan bullish mula menunjukan 'exhaustion' dengan free fall pada jumaat lalu. Menariknya, Candle Weekly yang terhasil (anda boleh rujuk di bawah) membentuk Pin Bar / Shooting Star atau juga dikenali sebagai Gravestone Doji (anda boleh google candlestick pattern untuk maklumat lanjut).


Candle Weekly membentuk Shooting Star


Beralih ke Timeframe Daily, anda dapat lihat Candle yang terbentuk pada Jumaat lalu hampir menjadi Marubozu Candle, cuma ia tidak solid kerana masih ada sedikit shadow di atas dan bawah. Tetapi 3 point penting yang anda dapat simpulkan daripada Daily Candle tersebut adalah:

1. Open Price lower daripada close price previous candle
2. High Price gagal mengatasi Higher price di previous candle
3. Close Price jauh di bawah Open Price previous candle

Anda boleh rujuk  gambar di bawah:

Daily Candle hampir menjadi Marubozu Candle


Di Timeframe H4 pula kita dapat lihat current bullish trend seakan berakhir dengan Lower Low (LL) yang baru, lebih rendah daripada Higher Low (HL) sebelumnya, seperti menunjukkan price bersedia untuk berubah trend.


New LL terbentuk di Timeframe H4


Saya cenderung untuk mengambil risiko short pair ini, di level QM seperti gambar di bawah, dengan stoploss yang munasabah, sekitar 10-20 pips daripada previous high (HH). Risk Reward Ratio (RRR) nya juga agak menarik, sekitar 1:3 ke 1:5 bergantung kepada  Price Action di significant level seperti yang ditandakan di bawah.


RRR sekitar 1:3 hingga 1:5


Namun begitu, jika anda merasakan penurunan tempohari cuma satu correction move yang akan melonjakkan pair ini lebih tinggi, berikut adalah trade idea yang sesuai bagi anda:


Trade Idea bagi yang masih berpegang dengan bullish sentiment pada par ini


Namun begitu, RRR bagi entry ini tidak cukup menarik, sekitar 1:1 hingga 1:4, bergantung kepada level entry pilihan anda.

Apapun pilihan anda, pastikan anda mengawal risiko dengan sebaiknya. Oh ya, harus diingatkan juga, minggu ini terdapat banyak news 'merah' menanti pair ini sepanjang minggu, melibatkan GBP dan USD. Lihat saja kalendar daripada forex factory di bawah, berderet-deret news merah menanti!


News USD dijangkakan bakal memberi impak yang kuat pada minggu ini


Semoga anda belajar sesuatu daripada post ini. TAYOR!


Til then, Happy Trading!