Dalam post terdahulu, kita telah mengimbas kembali kisah tragedi The Black Swan Day yang menimpa pasaran matawang dunia melibatkan currency Swiss Franc. (Anda boleh baca di sini). Kita juga dapat pin-point kan beberapa pengajaran yang boleh diambil ekoran tragedi tersebut, mengambilkira ketidaktentuan pasaran matawang dunia dan monetary policy sesebuah negara yang boleh berubah dengan hanya satu announcement.

Jadi seperti yang dijanjikan, dalam post ini, saya akan kongsikan The Hidden Secret yang sebenarnya adalah sejarah yang berulang-ulang, seperti juga graf currency yang anda tatap setiap hari tu!

Ada 2 perkara yang akan disentuh dalam post ini,

1. Sejarah 4 tahun Swiss Franc
2. The Black Swan Day dari sudut teknikal

Jadi sudahkah anda bersedia? Let's go.


Sejarah 4 Tahun Matawang Swiss Franc

Tidak pasti samaada ia adalah satu kebetulan ataupun tidak, sebelum Black Swan Day pada 15 Januari 2015, sebenarnya matawang Swiss Franc (CHF) telahpun mengalami situasi yang lebih kurang pada kira-kira 4 tahun sebelum itu.

Apa yang berlaku?

Pada tarikh 6 September 2011, SNB telah mengumumkan jumlah Foreign Currency Reserve yang mereka simpan dalam matawang asing. Jumlah tersebut (253 Bilion) ternyata jauh lebih banyak berbanding nilai yang dinyatakan pada bulan Ogos 2011 (182 Billion) dan langsung menjangkaui forecast yang diramalkan oleh kebanyakan penganalisis matawang dunia.



Highlight: SNB menambah Rezab Matawang Asing mereka dengan drastik


Seperti yang kita sedia maklum, Switzerland merupakan safe haven kepada ramai billionaire dunia dan juga antara currency reserve utama kebanyakan negara selain US Dollar. Ia berikutan privacy policy mereka yang ketat dan lebih protective kepada pelabur-pelabur mereka.

Namun apa yang berlaku ketika itu adalah, SNB menambahkan nilai rezab wang asing mereka kerana bimbang matawang CHF terlalu overvalued yang secara langsung akan merencatkan perkembangan industri eksport mereka. Jika anda rujuk pada gambar di bawah, anda dapat lihat betapa currency CHF sangat kuat berbanding USD sebelum pengumuman Rezab Matawang Asing oleh SNB.


CHF sangat kuat berbanding USD sebelum Pengumuman SNB


Apa impaknya pada pasaran matawang dunia?

Dengan SNB menambah nilai rezab matawang asing mereka, ia menandakan mereka sendiri bimbang akan the overvaluation of CHF, dan lebih rela melemahkan matawang mereka. Ia memberi petanda bahawa matawang CHF tidak berada pada paras yang sepatutnya.

Sejurus selepas pengumuman tersebut, USDCHF melonjak 770 pips tanpa menoleh ke belakang seperti yang nada boleh lihat pada graf di bawah:



Selepas SNB: USDCHF +770 pips


Walaupun impaknya tidak sehebat Black Swan Day, tetapi ia tetap dianggap sebagai 'suprise' oleh kebanyakan penganalisis matawang global. Malah, ia juga disebabkan oleh event yang sama - pengumuman oleh SNB!

Persoalan yang menarik di sini adalah: Adakah ia akan berlaku lagi 4 tahun selepas Black Swan Day (dalam tahun 2019)? Sama-sama kita saksikan nanti.


Black Swan Day dari Sudut Teknikal

(Nota: Jika anda memahami konsep supply and demand serta support and resistance dalam forex trading, anda pasti dengan mudah dapat menghadam maksud yang akan diterangkan di bawah)

Sebenarnya jika melihat dari sudut teknikal, Black Swan Day bukanlah satu pergerakan graf yang mustahil. Sebenarnya ada beberapa  'technical signal' yang sudah pun membayangkan pergerakan gila tersebut!

Apa signal tersebut? Lihat Graf di bawah:



1. USDCHF sedang berada pada paras Support Become Resistance (SBR) pada Weekly Chart
2. USDCHF sedang membuat compression move untuk mencari liquidity pada Weekly Chart
3. Price berada dalam Fakeout Zone - hit SL kebanyakan SNR Trader

Dan pergerakan gila ini juga telah diberikan petanda awal oleh pair EURCHF seperti di bawah:



Namun apa yang berlaku di EURCHF adalah sedikit berbeza, tetapi ia tetap membayangkan a big breakout will happen - melalui sideway movement dalam range yang sangat kecil untuk tempoh yang lama. Bagi yang belum biasa dengan teknik breakout trading, ada 2 teori asas iaitu:

1. Lebih kecil sideway range, lebih besar breakout movement yang bakal berlaku.
2. Lebih lama market membuat sideway, lebih jauh price akan pergi.

So, it make sense kan?


Semoga anda belajar sesuatu daripada post ini.


Til then, Happy Trading!