Dalam sesi dagangan pada minggu lepas, pair EURGBP telah membuat penurunan sekitar 140 pips tanpa correction. Seperti yang kita tahu, range bagi pair ini agak kecil, kerana kedua-duan matawang ini 'berkawan' rapat dari segi ekonomi dan politik. Namun, sejak UK memutuskan untuk keluar daripada Kesatuan Eropah, pair ini agak volatile dan sensitif, lebih-lebih lagi dengan sebarang rumors berkenaan rundingan Brexit.

Tambahan pula, pada minggu lepas, Perdana Menteri Ireland, Varadkar menggesa Theresa May (PM UK) untuk mempercepatkan perancangan tentang sempadan Ireland bagi rundingan Brexit. Kenyataan ini disokong pula oleh peningkatan data-data ekonomi di UK, seperti kenaikan KDNK kepada 1.2%, peningkatan inflasi harga pengguna kepada 2,7% dan juga penurunan kadar pengangguran kepada 4%, yang terendah sejak Februari 1975!

Apapun, kita lihat dulu analisa teknikal pair ini bermula dengan Weekly Chart.


Bearish Marubozu @Weekly Candle


Seperti yang anda dapat lihat di atas, momentum bearish minggu lepas menghasilkan Candle Bearish Marubozu yang kuat, tanpa sedikit pun shadow di bahagian bawahnya. Ini menandakan sentimen pasaran yang cenderung untuk short pair ini.

Untuk memastikan entry yang lebih tepat, kita pergi ke Timeframe H4 seperti berikut:



Best entry di possible SBR Zone @H4


RRR bagi entry di atas adalah sekitar 1:1 hingga 1:3, bergantung kepada level entry anda. Saya menjangkakan pair ini akan sideway sehingga hari Rabu, di mana UK akan mengeluarkan Data GDP dan Data Pengeluaran Pembuatan bulanan mereka pada hari tersebut.


Semoga anda belajar sesuatu daripada post ini.

'til then, Happy Trading!