NOTIS & PENGUMUMAN

Draf Pendedahan pada Rangka Kerja bagi Platform Perdagangan Elektronik
(Forex Trading Online)

Tarikh Siaran: 14 Jun 2019

Rancangan Pendedahan ini menetapkan keperluan dan jangkaan Bank terhadap peserta pasaran yang menawarkan perkhidmatan platform perdagangan elektronik dalam pasaran kewangan borong Malaysia, khususnya wang dan pasaran pertukaran asing.

Untuk gambaran, instrumen pasaran wang merujuk kepada produk seperti instrumen deposit boleh niaga, bil, penerimaan bank dan perjanjian belian balik.

Produk pertukaran asing termasuk Spot (Online Trading Platform), Urusniaga hadapan(Future), swap dan derivatif dari semua pasangan mata wang (FX & CFD).

Platform perdagangan elektronik yang dilindungi di bawah Draf Paparan ini termasuk saluran berbilang bank, dan tidak termasuk platform bank tunggal.

Khususnya - Broker wang yang diluluskan yang mengendalikan platform pembrokeran elektronik; dan peserta pasaran lain yang mengendalikan platform dagangan elektronik, sama ada atau tidak apa-apa bentuk saraan, yuran, komisen atau langganan dikenakan.

Pengendali platform (Tempatan) yang layak diperlukan untuk mendapatkan kelulusan Bank sebelum menawarkan perkhidmatan mereka di Malaysia.

Pengendali platform yang ingin menawarkan perkhidmatan dagangan elektronik untuk sekuriti dan instrumen selain dari yang dinyatakan dalam Draf Pendedahan ini, diperlukan untuk memastikan dan mendapatkan kelulusan yang diperlukan dari pihak berkuasa yang berkaitan jika berkenaan.

Penyerahan maklum balas - Bank mengundang maklum balas bertulis mengenai rangka kerja dasar yang dicadangkan dalam Draf Pendedahan ini, termasuk cadangan mengenai bidang yang akan dijelaskan dan cadangan alternatif yang perlu dipertimbangkan oleh Bank.

Maklum balas bertulis perlu membina dan disokong dengan rasional yang jelas, termasuk bukti yang mengiringi, analisis empirik atau ilustrasi jika sesuai; dan Sebagai tambahan kepada maklum balas umum, peserta pasaran diminta untuk menjawab soalan-soalan tertentu yang ditetapkan di sepanjang Draf Pendedahan ini.

Tanggungjawab hendaklah dikemukakan kepada Bank pada 15 Julai 2019 kepada:

Pengarah Jabatan Operasi Pelaburan & Kewangan Pasaran
Bank Negara Malaysia
Jalan Dato 'Onn 50480
Kuala Lumpur
E-mel: fmd@bnm.gov.my

Link Info:
2019
BNM
TheStar

2010 - BNM pernah offer,namun Kerajaan masa itu (PM-6)membatalkan.

BNM2010

Gambar buat semangat.



Siapa jujur dan berusaha,pasti berjaya.