Assalamualaikum wbt dan selamat menjalani ibadah puasa pada golongan muslim dan selamat sejahtera pada mereka yang bukan beragama islam. 

Pada artikel sebelum ini saya ada memberikan satu aplikasi android yang dapat membantu anda serba sedikit dalam usaha memahami analisa fundamental. Baiklah, dalam artikel kali ini, saya akan memberikan anda serba sedikit info dan terma terma yang biasa digunakan dalam analisa fundamental sebagai contoh apa yang kita panggil sekiranya 

Federal bank menaikkan interest rate

Market uptrend dipanggil sebagai apa ? 

Apakah nama gelaran untuk matawang kanada dan banyak lagi.

Baiklah, dibawah ini akan saya terangkan beberapa formula asas didalam fundamental yang kebiasaanya menjadi rujukan yang utama dalam melakukan analisa.


KRISIS DIPLOMATIK

Krisis diplomatik merupakan krisis yang tidak dirancang yang kebiasaanya melibatkan perperangan, pergaduhan antara kedua belah negara atau perang sivil. Krisis diplomatik yang berlaku didalam sesebuah negara kebiasaanya akan membuatkan nilai matawang negara tersebut akan “drop”. 

Mengapa nilai matawang sesebuah negara akan drop sekiranya berlaku sesuatu krisis ? ketidakstabilan dalam ekonomi sesubuah negara yang mengalami krisis akan mendorong para pelabur untuk menarik diri dan menghentikan segala posisi kewangan mereka dalam negara tersebut dengan tanggapan negara tersebut akan terus merudum dan secara logiknya tiada siapa akan melabur pada sesuatu negara yang tiada harapan untuk maju sebagai contoh situasi yang pernah berlaku adalah pada 1 april 2008, apabila ketenteraan Rusia melepasi sempadan Rusia-Georgia pada tarikh tersebut, nilai matawang euro jatuh dengan mendadak. 

Ini merupakan salah satu contoh yang membuktikan bahawa kita tidak perlu menunggu sehingga mereka berperang untuk meramalkan pergerakan nilai matawang mereka. Gambar dibawah merupakan chart eurusd, garisan merah yang saya tandakan merupakan pada bulan april, 1 april 2008 tarikh dimana tentera Rusia memasuki sempadan Georgia, pada bulan itu candle monthly sudah mula menunjukkan formasi bearish dan lihatlahapa yang berlaku pada bulan bulan yang kedepan. 

Tahukah anda bahawa sehingga sekarang, price Eur/Usd masih belum mampu kembali pada harga asal sebelum 1 April dan terus terusan melakukan penurunan hingga sekarang. Anda boleh lihat chart di mt4 anda sebagai rujukan.

 



CURRENCY SAFE HEAVEN

Apa itu currency safe heaven ? Currency safe heaven merupakan satu tempat dimana para pelabur melarikan diri dan melatakkan posisi mereka didalam tempat yang digelarkan sebagai safe heaven sekiranya berlaku sesuatu. 

Matawang safe heaven yang terkenal pada masa ini merupakan EMAS, sekiranya berlaku sesuatu event yang besar, para pelabur akan menarik diri dari semua posisi saham mahupun komoditi dan meletakkan posisi mereka dalam emas. Sebagai contoh yang dapat kita lihat baru baru ini adalah isu BREXIT pada jumaat yang lalu, kita dapat lihat pada tarikh 24 jun 2016, jumaat nilai emas membuat kenaikan yang mendadak. 

Anda bole lihat contoh gambar dibawah, dan selepas ini pasti anda sudah bole menjangkakan apa yang berlaku pada harga emas sekiranya berlaku lagi peristiwa besar seperti jumaat lalu.




HUBUNGAN MINYAK DAN NORWAY

Ini merupakan rumus yang paling mudah untuk kita membuat analisa, sekiranya harga minyak merudum atas sesuatu faktor, negara manakah yang akan terkena kesan yang paling ketara sekali ? 

Sudah tentulah negara Norway, ini adalah kerana Norway merupakan negara pengexport minyak yang terbesar. Sekiranya harga minyak terus jatuh maka ekonomi negara Norway juga pasti merudum dan kadar penganggur dinegara itu pasti akan bertambah. 

Jadi selepas ini pasti anda akan tahu apa yang anda perlu buat pada XXX/NOK sekiranya harga minyak jatuh kan.

 



INTEREST RATE

Interest rate juga sering menjadi isu yang popular dalam penentuan trend sesuatu matawang. Rumus yang perlu kita ingat adalah sekiranya sesebuah bank memutuskan untuk cut rate walaupun sedikit sebagai contoh 0.02% ianya tetap akan menyebabkan matawang merudum. Selama mana trend penurunan itu akan terus berlansung ? 

Ianya bergantung pada laporan atau event yang berlaku dimasa hadapan. Begitu juga sebaliknya sekiranya sesebuah bank memutuskan untuk menaikkan rate, maka nilai matawang negara itu akan meningkat juga.


QUANTITATIVE EASING (QE)

Apa itu quantitative easing ? dengan bahasa yang mudah kita faham adalah, bank sedang print lebih banyak duit. Sekiranya di Amerika, bank yang print duit adalah Federal Reserve Bank. 

Jadi apa yang berlaku kalau diorang melakukan quantitative easing bro ? 

Ok begini, sekiranya mereka print lebih banyak duit, ini bermakna akan lebih tinggi Supply dan kurang Demand dan ini akan menjerumus kepada inflasi dimana duit lebih banyak dari barang jualan, maka barang jualan termasuk keperluan harian akan turut meningkat. 

Jadi selepas ini sekiranya kita membaca yang sesebuah negara akan melakukan quantitative easing, maka kita akan tahu yang nilai matawang sesuatu negara itu akan menurun.

 


Berikut merupakan beberapa formula asas yang perlu anda tahu sekiranya anda membaca laporan berita dan sebenarnya ada banyak lagi formula fundamental tetapi yang saya nyatakan ini merupakan perkara asas yang kebiasaannya menjadi rujukan para trader yang menggunakan analisa fundamental.

Baiklah dibawah ini pula beberapa terma terma yang biasa digunakan didalam fundamental yang mungkin kita tidak pernah mendengarnya sebelum ini.


·         Menaikkan interest rate = hawkish
·         Menurunkan interest rate = dovish
·         Trend menaik= rally
·         Trend menurun= drop
·         Trend menaik= appreciate
·         Trend menurun= depreciate
·         7 negara kemajuan ekonomi utama= G7
·         Currency usd= buck
·         Currency kanada= loonie
·         Import melebihi export= trade deficit

Dan banyak lagi terma yang sering digunakan dalam analisa fundamental.


Sekian saja tips fundamental dari saya, saya berharap yang artikel kali ini dapat membantu anda memahami laporan yang dikeluarkan selepas berita atau peristiwa besar dan saya juga berharap yang artikal pada kali ini dapat memberikan input yang berguna pada anda.

Teruskan menyokong Piphijau.com agar kami dapat terus memberikan input dan fakta yang berguna pada anda ^_^   Terima kasih.