Salam 1 Malaysia,






Bani cina, bani melayu, India ,Benggali dan lain-lain bersaudara.

Namun yang jilake jahanam,menipu rakyat,kita perati seko-seko.

Sebagai panduan anak cucu masa depan.

Ini kali,penulis sediakan kisah panjang lebar,detail dengan gambar,supaya orang kampung tahu.
Kemana hilangnya duit 1MDB lebih kurang Rm42 Billion.Kesian PM kita pusing sana sini.Di bantu AG yang "cerdik" sangat-sangat.

Jadi ,jika serpihan MH370 belum di jumpai.
Maka serpihan duit hilang 1MDB ,dirungkaikan,kisah di bawah membawa anda kepada satu "konklusi".

Bayangkan ABAH kita hilang RM42 hinggit.
Maka separuh daripadanya rupa-rupanya diberi kepada anak angkat "cine gumuk" dan "anak tiri" yang tercinta.

Kita mulakan....kisah benar ini,



Sedikit perihal si "pendek" Jho Low melalui gambar-gambar kenangan kita anak cucu,ingat muka-muka yang menghabiskan duit bani Malaysia.


Jho Low (刘特佐)dilahirkan di Pulau Pinang Malaysia dan beliau adalah anak kepada Larry Low yang Billionaire. Nama sebenarnya ialah Low Taek Jho, 33 tahun.


Jho Low dan "bapak" die Larry Low


Jho Low adalah  arkitek utama dalam 1Malaysia Development Berhad (1MDB), yang sebelum ini dikenali sebagaai Lembaga Pelaburan Terengganu (TIA) 

Dia juga orang PENTING dalam UBG Berhad dimiliki oleh Tan Sri Abdul Mahmud (bekas Ketua Menteri Sarawak)

Memulakan bisnes dikenali sebagai  "Wynton Group" dengan modal RM92.8 juta bersama rakan kongsi "Tok Arab" dan beberapa lagi Sheikh dari Asia Tengah,ketika dia masih belajar di Wharton School of the University of Pennsylvania. Hari ini sayrikat tersebut bernilai USD1 billion.Bagus ada syarikat masa muda,namun "siakap senohong,gelama ikun duri"...sambung lah sendiri... :)

Dengan Riza Aziz, anak tiri Datuk Seri Najib, membeli kondo mewah di Time Warner Center di tengah New York bernilai RM117 juta.Duit dari mana ni bang, tahniah ada juga melayu berjaya..namun..ye lah..kubur masing-masing .


Menyokong syarikat filem Riza Aziz, Red Granite, menghasilkan filem yang dipanggil "The Wolf of Wall Street" dibintangi oleh Leonardo DiCaprio pada tahun 2013 dan "Dumb and Dumber Sekuel" pada tahun 2014.
Celaka sungguh cine seko ni, memalukan bani Cina.Kau cekau duit dari mana Hawau..
Berpesta dengan bintang Hollywood , Paris Hilton, di Saint Tropez Perancis pada 2010.











 Jho low ada hubungan baik dengan Bani Hollywood, penyanyi dan artis, seperti Usher, Alicia Keys, Jamie Foxx dan lain-lain.Nasib baik kau tak berlakun dengan Mamat Khalid,awal-awal kena reject.


Linsay Lohan- Pada hari lahir ke 23 tahun, beliau di salah satu bar di New York City, beliau menerima 23 botol kristal BAPAK MAHAL semasa parti hari jadinya dengan nota "Mystery Man dari Malaysia", hadiah yang didakwa disampaikan oleh Jho Low.Ferrghhh taste tinggi cina pendek ni.


Bersama Megan Fox di LA.


Membelanjakan  RM2 juta buat bakal tunangnya Elva (萧亚轩) in Dubai.  Namun ianya direject dan di"kahak"kan bekas tunangnya Elva.Hahahaha..padan mukee..hihihi





Jho low atau nama cina asal Low Taek Jho lahir di Pulau Pinang

Beliau boleh berbahasa Malaysia, Inggeris, Mandarin, Hokkien, Teo Chew dan Bahasa Arab. Bersekolah di Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Chung Ling dan Uplands School (O-Levels) Harrow School, London (1998-2000) (A-Levels). Kemudian sambung belajar di Wharton School of Business, University of Pennsylvania, Philadelphia (2000-2005) (Bachelor of Science in Economics majoring in Finance)

Ketika usia 20 tahun, sebelum tamat universiti, beliau telah menubuhkan syarikat Wynton Group dengan modal US25Juta hasil pelaburan keluarga , rakan Arab dan Asia Tenggara. Menjadi lembaga pengarah UBG Bhd pada 2008 dan terlibat dalam urusniaga global.

Beliau berurusniaga dan mengembara dari Los Angeles ke New York, London, St Tropez, Abu Dhabi dan Kuala Lumpur. Beliau anak bungsu Datuk Larry Low , pengasas syarikat kejuruteraan MWE.

Di bawah adalah “Timeline” Lagenda Cina Gemuk Berkacamata Malaysia.
Jho Low


1998
Budak Pendek Gemuk berkacamata Jho Taek Low (Jho Low), berusia 17 tahun (kini 35), atau dikenali sebagai Jho Low dan anak ketiga(Bongsu)  daripada ahli perniagaan Jutawan Malaysia Larry Low, dihantar ke sekolah swasta Harrow di United Kingdom untuk belajar untuk A-level di mana dia bertemu Riza Aziz, anak tiri Perdana Meneri Malaysia Najib Razak.
Riza Aziz, menurut  Jho Low, belajar di "sekolah berhampiran."

2000
Jho Low meninggalkan Harrow dan bertukar ke Wharton Business School , University of Pennsylvania, di mana dia akan tamat pengajian pada tahun 2005 dengan Ijazah Sarjana Muda Sains Ekonomi, pengkhususan dalam kewangan.

2008
Selepas menamatkan pengajian di London School of Economics pada tahun 2000, Riza Aziz dilaporkan telah bekerja di KMPG dan kemudian di pangkalan London HSBC dari 2005 sebagai pegawai bank tahap rendah. Tetapi “financial crash”  2007-2008 membuatkan dia meninggalkan syarikat itu.

April 3, 2009
Sebagai Timbalan Perdana Menteri pada tahun 2004, Najib Razak mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Malaysia berikutan peletakan jawatan Paklah,Abdullah Badawi, di mana Barisan Nasional kehilangan majoriti dua pertiga pada pilihan raya umum 2008.

April 8, 2009
Jho Low dilantik penasihat rasmi kepada Pihak Berkuasa Terengganu Investment (TIA), dana kekayaan negara ditubuhkan untuk menguruskan hasil minyak dari negeri Malaysia Terengganu. Jabatan Kehakiman mengatakan bahawa dia sebenarnya telah terlibat dalam penubuhan dana itu pada awal tahun ini, dengan bantuan dari Goldman Sachs.

Julai 2009
Perdana Menteri ,Najib Razak mengubah TIA ke dalam entiti persekutuan, pada bulan September menukar namanya kepada 1MDB, 1Malaysia Development Berhad.
Misinya adalah untuk mewujudkan "Pembangunan ekonomi yang mampan dengan menjalin perkongsian strategik global dan menggalakkan pelaburan langsung asing."

Ogos 2009
Jho Low dilaporkan menyewa kapal layar “Super mewah” milik pengasas bersama Microsoft, Paul Allen.

Kapal layar itu diberi nama  “Tatoosh”, dan menjemput Najib Razak(Bapa Tiri Riza Aziz), isterinya (Ibu Riza Aziz) Rosmah Mansor dan Putera Turki dan Tarek Obaid, dua keluarga diraja Arab Saudi yang telah menubuhkan perniagaan yang berpangkalan di UK PetroSaudi International (PSI ), untuk mesyuarat di St Tropez. “The French Riviera” akan menjadi latar belakang yang tetap untuk skandal tersebut bermula.

September 2009
1MDB dan PSI membentuk usaha sama yang bertujuan untuk melihat hak-hak tenaga di Turkmenistan dan Argentina di gabungkan.
1MDB melabur Usd 1 bilion wang rakyat Malaysia, bagaimanapun Usd 700 juta dengan segera disalurkan sebagai "Pembayaran balik pinjaman" ke dalam akaun yang dipegang oleh syarikat Good Star Ltd., yang berpangkalan di Seychelles dan dikawal oleh Jho Low. Pada masa itu, Jho Low tidak mempunyai kedudukan rasmi dengan 1MDB atau PSI.

Pada bulan yang sama “cina pendek” ini mandi dan tidur atas duit, Jho Low menggemparkan masyarakat U.S.A.
The New York Post menggelar beliau sebagai "Orang Antarabangsa Misteri" selepas membayar duit berbaldi-baldi arak di sebuah bar ,dengan tunai Usd 160,000 di kelab malam “Avenue” semasa Minggu Fesyen New York September.
Pada bulan Oktober, beliau dilaporkan hadir pada hari jadi ke-23 Lindsay Lohan, menghantar 23 botol Cristal champagne dengan pelakon itu di kelab “1OAK” di Las Vegas, sebuah bandar di mana sebulan kemudian dia menjadikan dirinya “Superstar” di majlis ,hari jadi sambutan mewah. Dia berkenalan dengan pihak terkenal di Vegas pada tahun 2012,dan satu acara rahsia yang dilangsungkan dengan persembahan bunga api  Britney Spears dan tetamu selebriti termasuk Kanye West, Jamie Foxx, Paris Hilton dan Leonardo DiCaprio. Pada tahun 2012, bagaimanapun, DiCaprio sudah menjadi member "kamcing" Jho Low.


Awal 2010
Jho Low  meningkatkan portfolio hartanya dengan harta mewah sebenar di New York dan California. Antara pembelian pertama beliau adalah Usd 24 juta apartmen di kondominium Park Laurel di Manhattan dan Usd 17.5 juta rumah di Beverly Hills. Kedua-duanya  telah dibeli melalui anak syarikat dan kemudian dijual kepada Riza Aziz, menurut Jabatan Kehakiman U.S.A.

Februari 2010
Jho Low menubuhkan tabung pelaburan Jynwell Capital peribadinya di Hong Kong dengan abangnya Szen Low. Dana itu kemudian digunakan untuk mengawal pelbagai aset di Amerika Syarikat, termasuk jenama mewah L'Ermitage hotel di Beverly Hills,yang  dibeli dengan harga Usd 44.8 juta, menurut sumber Jabatan Kehakiman U.S.A.
Jho Low kemudiannya mengambil alih , Jynwell yang telah ditubuhkan sebagai sebuah syarikat penasihat bagi aset warisan keluarganya.

Julai 2010
DiCaprio,Hilton dan  Jho Low terbang ke Afrika Selatan untuk menonton bola sepak Piala Dunia. Turut dijemput ialah Joey McFarland, Selebriti Broker dan Perancang majlis Hilton. Pada bulan itu juga, Hilton dikesan di St. Tropez dengan Szen Low, di mana adik-beradik “cina” bani Malaysia ini, dilaporkan telah mengambil bahagian dalam pertandingan “champagne-ordering” yang bernilai Usd 2.2 juta di Kelab malam,Les Caves du Roy.

September 2010
Riza Aziz menubuhkan Red Granite Pictures di Los Angeles, dengan McFarland sebagai rakan kongsi dan Naib Pengerusi. Mereka akhirnya menubuhkan pejabat di bangunan Sunset Boulevard yang sama seperti DiCaprio Appian Way.

Mei 2011
Tangan ghaib dari 1MDB menghantar satu lagi transaksi  Usd 330 juta untuk usaha samanya dengan PSI, menurut akhbar Malaysia The Edge  - telah di “remit” atau “transfer” terus kepada anak syarikat “cina pendek” Jho Low iaitu  Good Star.

9 Mei 2011
Red Granite telah melamar trio veteran industry perfileman, Avi Lerner Millennium / Nu Image banner; Danny Dimbort dan Kristian Mercuri untuk mengetuai jualan antarabangsa dan Joe Gatta untuk menjadi ketua pengeluaran, menyelia calon filem yang akan ditayangkan.

Mei 11, 2011
“The Wolf of Wall Street” diumumkan. Hanya lapan bulan selepas ditubuhkan, Red Granite mengumumkan sebuah parti pelancaran yang hebat di Festival Filem Cannes, di mana mereka akan melancarkan filem bernilai Usd100 juta (Duit Rakyat Malaysia).
Jho Low, Aziz dan DiCaprio akan menghadiri majlis sambutan jutaan dolar, di mana Kanye West dan Jamie Foxx menyanyikan "Gold Digger" di atas pentas. Akbar USA menggmbarkan pelancaran filem itu sebagai "hari berani mati untuk industri filem."

Filem ini diperoleh dari Warner Bros. Walaupun memenangi hak untuk membangunkan kisah benar Jordan Belfort dengan DiCaprio Appian Way pada tahun 2007, ia telah terhenti di studio kerana kandungannya R-rated. Ada beberapa pihak yang berminat untuk mengambil alih projek itu, namun DiCaprio akan memastikan rakan-rakannya di Red Granite berpuas hati dengan kontrak.

Julai 2011
Jho Low membuat pembelian “gila” menghabiskan wang rakyat Malaysia, dengan membayar Usd 31 juta kepada usahawan teknologi, untuk 4825 kaki persegi di  Time Warner Center penthouse di New York menghadap Central Park, sebelum ini diduduki oleh Jay-Z dan Beyonce.
Pada harga lebih Usd 6,400 bagi setiap kaki persegi, perjanjian itu adalah yang tertinggi pernah di tawarkan bagi menara kondominium mewah.

Mei 2012
Goldman Sachs, yang mencari ruang untuk berkembang di Asia, mengeluarkan pusingan pertama bon untuk 1MDB.
Usd 3.5 bilion diperoleh melalui dua bon sebanyak Usd 1.75 bilion yang diterbitkan pada bulan Mei dan September, dengan wang yang ditetapkan untuk pembelian loji kuasa (IPP). Bon ini telah dijamin oleh dana kekayaan petro Abu Dhabi IPIC, yang dikendalikan oleh Khadem al-Qubaisi, dimana Jho Low dilaporkan “ada” di tempat kejadian kelab AS di Vegas pada tahun 2010.
Dalam pertukaran untuk jaminan ini, 1MDB berkata ia dibayar IPIC kira-kira Usd 1.37 bilion, lebih daripada 40 peratus daripada hasil yang bersih yang diperoleh.
Walau bagaimanapun, IPIC kemudian berkata ia tidak pernah menerima wang ini. Sebaliknya, ia dipindahkan ke sebuah syarikat British Virgin Islands-berdaftar dipanggil Aabar Investments PSJ, yang dikatakan nama yang sama dengan Aabar, anak syarikat IPIC (dan juga yang dikendalikan oleh Al-Qubaisi).
Pengurusan baru Aabar Investments PSJ diwakili Al-Qubaisi dan Ketua Pegawai Eksekutif beliau di Aabar berpangkalan di Abu Dhabi, Mohamed Al-Husseiny ,sebagai pengarah.

Kedua-dua IPIC dan Aabar kemudian menegaskan bahawa Aabar Investments PSJ tidak dimiliki oleh mana-mana entiti.

Untuk kerja-kerja dalam mengatur penawaran bon,tanpa bertulis, Goldman Sachs pula akan dibayar sebanyak Usd 192.5 juta, kira-kira 11 peratus daripada jumlah pokok, yang dianggap satu “rasuah” yang luar biasa tinggi.

Jun 2012
Wang mula mengalir keluar dari akaun palsu Aabar. Antara pelbagai pemindahan yang dibuat adalah lebih daripada Usd 472 juta dimana DoJ mendakwa ianya pergi ke akaun dikawal oleh Al-Qubaisi, Usd 66juta ke akaun Al-Husseiny dan Usd 238juta dihantar dalam tiga pembayaran antara Jun dan November 2012 ke akaun bank Singapura milik Red Granite Capital, yang dimiliki oleh Riza Aziz.
Usd 94.3 juta wang ini dikatakan telah digunakan untuk membiayai hartanah mewah, termasuk hartanah sebelum ini disebut Jho Low dalam Beverly Hills , New York dan rumah agam mewah London, berhampiran Buckingham Palace, yang telah dibeli melalui anak syarikat dengan harga Usd 33 juta. Sebanyak Usd 64 juta wang yang diterima oleh Riza Aziz untuk menubuhkan Red Granite telah terbukti melalui semakan akaun syarikat produksi tersebut di “City National Bank”.

Julai 2012
DiCaprio, Jho Low, McFarland dan Riza Aziz pergi berjudi di Las Vegas. The DoJ mengatakan bahawa Usd 13juta didepositkan ke dalam akaun di Casino Venetian dari syarikat palsu Aabar ,kemudian di “transfer” teus ke akaun Red Granite Capital milik Riza Aziz. Jho Low dilaporkan berjudi selama tujuh hari,tujuh malam ,bermula 10 Julai, manakala pada 15 Julai, beliau disertai oleh RizaAziz dan  McFarland .

Pengarah The Wolf Of Wall Street, Martin Scorsese juga telah dijemput dalam perjudian tetapi telah menolak kerja gila tersebut.

Ogos 2012
Filem The Wolf of Wall Street bermula di tayangkan di New York.

November 2012
Sebagai hadiah hari jadi ke-38, Jho Low dan Red Granite dilaporkan menghabiskan Usd 600,000 untuk membelikan DiCaprio ,patung Oscar yang dimenangi oleh Marlon Brando pada tahun 1953 . Lebih mengejutkan  di mana Red Granite secara ekskutif dilaporkan membayar lebih daripada Usd 1 juta dalam pertandingan, untuk melihat siapa yang boleh “menogak” champagne yang paling banyak. Ianya mengejutkan khalayak dengan gelaran "perbuatan yang songsang yang murni."

Disember 2012
Jho Low menghadirkan dirinya di Hollywood Hills, menghabiskan Usd 39 juta - dilaporkan jualan hartanah terbesar di LA tahun 2012 - di rumah 6679 kaki persegi milik  pelakon veteran Ricardo Montalban. Terletak di Oriole Drive dalam senarai kejiranan eksklusif, dengan pemandangan tanpa halangan di lembangan LA, Pasifik dan pergunungan, hotel ini hanya beberapa pintu turun dari aset DiCaprio. Jabatan Kehakiman mengatakan bahawa wang bagi harta itu di “transfer” tangan ghaib daripada akaun anak syarikat Jho Low, Good Star dan dana rakyat Malaysia, 1MDB.

Mac 2013
Kurang daripada setahun selepas mengeluarkan dua bon bernilai Usd 3.5 juta, 1MDB mendapat bon kali ketiga tajaan jaminan Goldman Sachs  untuk Usd 3 bilion, kali ini untuk satu usaha sama dengan Aabar di Abu Dhabi, dengan al-Qubaisi sebagai pengarah entiti baru.
1MDB mendakwa modal yang dibangkitkan adalah untuk dilaburkan dalam "projek-projek berimpak tinggi seperti tenaga dan hartanah berimpak tinggi."
Bagaimanapun, seperti sebelum ini, Usd 1.26 bilion dialihkan ke dalam akaun anak syarikat “misteri” luar negara yang tidak berkaitan, dikenali sebagai 'Akaun Tanore,' ditubuhkan oleh Eric Tan, sebuah syarikat kroni dengan Jho Low.

Mei 2013
Jho Low menjadi tokoh utama dalam dunia seni, menghabiskan beratus-ratus berjuta-juta dolar dalam hanya beberapa minggu. Pada lelongan di Christie di New York, lima karya-karya seni yang dibeli, termasuk 1982 lukisan "Dustheads" Jean-Michel Basquiat untuk Usd 48.8 juta, hampir dua kali ganda sasaran minimum pre”sale” ini.
Pada jualan peribadi diatur oleh Christie, Usd 79.5 juta di “transfer” kepada hasil karya Mark Rothko dan Lucio Fontana.
Bayaran dibuat melalui sayrikat yang baru dilantik 'Akaun Tanore,' dan menurut exec Christie, McFarland menghadiri lelongan di New York, dengan Red Granite melakukan bidaan.
Dengan akaun Tanore yang dikawal oleh Tan, banyak karya seni yang dibeli adalah kemudian "dihadiahkan" kepada Jho Low dan McFarland.
Kemudian pada tahun 2013 dan pada tahun 2014, Tanore sekali lagi digunakan untuk membeli beberapa lagi karya-karya seni, termasuk lakaran Vincent van Gogh untuk Usd 5.5 juta (Jauh melebihi anggaran sebanyak Usd 2.5-3 juta), dan dua lukisan minyak “Monet” untuk jumlah gabungan sebanyak Usd 92.5 juta.Dari mana duit sebanyak ini datang.Dari rompakan versi “elit” duit rakyat Malaysia di bantu tangan “ghaib”.

Jun 2013
Red Granite mengutip hak pengeluaran untuk satu lagi projek terbengkalai, Dumb and Dumber “sekuel” “Dumb and Dumber To”, dimana Riza Aziz akan melabur dalam bisnes ini.

15 Julai 2013
Red Granite memfailkan tuntutan mahkamah terhadap produser Dumb and Dumber , Brad Krevoy dan Steve Sabler, mencari jalan untuk mengecualikan mereka daripada terlibat .

Julai 22, 2013
Krevoy dan Sabler memfailkan tuntutan balas terhadap Red Granite, menegaskan bahawa "tiada seorang pun di Hollywood akan percaya" McFarland dan Riza Aziz pada masa hadapan dan pengalaman mereka dalam industri pawagam terdiri daripada "pengalaman kelab malam dengan “si” Paris Hilton."

November 2013
Jho Low dan McFarland menghadiri parti hari jadi bintang mereka ke- 39 ,DiCaprio ,di Downtown Tao dan dilaporkan berada di kalangan mereka yang membeli kuantiti champagne yang besar. Hasil daripada “togakan” champagne didermakan kepada Yayasan Leonardo DiCaprio, yang menerima Usd 3 juta dari acara tersebut.

17 Disember 2013
DiCaprio, Jho Low, Riza Aziz dan McFarland menghadiri majlis “Perdana” The Wolf of Wall Street , di New York. Filem ini dikeluarkan , pada 27 Disember, dengan kutipan Usd 18.4 juta pada hujung minggu pembukaannya dan mencapai tempat kelima.
Walaupun ia hanya membawa kutipan Usd 117juta di U.S.A, jualan pasaran antarabangsa ialah Usd  275 ,dan dijangka meningkat kepada Usd 392 juta, dan filem ini dilabelkan sebagai “Top Grossing” pada  Februari 2014. Jho Low yang tidak mempunyai peranan rasmi di Red Granitetelah diberi penghargaan  "terima kasih khas" dalam “credit” The Wolf Wall Street.

12 Januari 2014
Pada majlis Golden Globes, DiCaprio menang untuk prestasi yang terbaik dalam muzik atau komedi. Di atas pentas, dia mengucapkan penghargaan kepada, Riza Aziz dan McFarland "yang bukan sahaja rakan usaha sama, tetapi mengambil risiko pada filem ini."

Mac 2014
The Wolf of Wall Street dicalonkan untuk lima Anugerah Academy, termasuk gambar yang terbaik, pelakon terbaik dan pengarah terbaik, namun gagal untuk memenangi satu pun pada majlis ,2 mac tersebut.
Joe Gatta keluar Red Granite selepas tiga tahun sebagai ketua pengeluaran. Tiada sebab diberikan.

April 2014
Krevoy dan Sabler meminda tuntutan mahkamah asal mereka terhadap Red Granite mengenai sekuel Dumb and Dumber untuk mendakwa bahawa syarikat itu mempunyai penipuan komited.
 "Red Granite dibiayai dengan wang yang hasil dari kesalahan-kesalahan terhadap sebuah negara asing yang melibatkan sogokan kepada pegawai awam, atau penyelewengan, kecurian, atau penyelewengan dana awam oleh seorang pegawai awam,"
 ia menegaskan, kali pertama Red Granite dikaitkan secara terbuka rasuah di Hollywood.

Jun 2014
Jho Low menerima penghantaran pembelian yang paling besar setakat ini, 300 kaki kapal layar Super Mewah. Dilaporkan telah menelan belanja Usd 125 juta, bot dilengkapi dengan sauna, gimnasium, sauna, mandian spa Turki dan kolam renang, ditambah sembilan staterooms yang boleh menampung sehingga 26 tetamu.

Julai 2014
Red Granite meminta supaya dakwaan penipuan dibuang dari kes yang di dakwa oleh Krevoy dan Sabler, dan kes itu diselesaikan, dengan kedua-dua pihak mencapai perjanjian sulit.(Rasuah)

Ogos 2014
Dalam temu bual dengan akhbar New York Times yang datang di tengah-tengah soalan mengenai pembiayaan Red Granite yang semakin meningkat, Riza Aziz menegaskan bahawa "tiada wang Malaysia" di belakang filem itu.
Beliau berkata pelabur utamanya adalah Al-Husseiny, Ketua Pegawai Eksekutif Aabar (dan pengarah Aabar Investments PJS), dan yang berdiam diri sebelum syarikat itu berhubung perkara itu adalah kerana Al-Husseiny tidak mahu syarikat mereka dikenali.
"Saya telah mengenali Riza selama bertahun-tahun dan telah melakukan perniagaan dengan Red Granite sejak penubuhannya," kata Al-Husseiny dalam satu kenyataan.
Bagaimanapun, sumber memberitahu bahawa pada zaman awal Red Granite, Jho Low secara meluas dianggap sebagai penyokong syarikat.Pengeluar eksekutif  The Wolf of Wall Street, Irwin Winkler memberitahu NYT yang beliau diperkenalkan kepada Jho Low.
November 2014
Universal Studio mengeluarkan Dumb and Dumber Untuk pasaran di Amerika Syarikat, kutipan kasar lebih Usd 169.1 juta di peringkat global.

Februari 2015
Jho Low mula menjual koleksi seni beliau. Pieces oleh Richter, Picasso, Basquiat dan Monet yang dijual di lelongan, kebodohan kerugian yang besar pada harga yang dibayar awal untuk mereka.
Pada Mei 2016, adalah dianggarkan bahawa,jualan hasil seni itu lebih daripada Usd 205 juta telah dijual.

April 2015
Al-Qubaisi dan Al-Husseiny dipecat daripada jawatan di IPIC dan Aabar di Abu Dhabi. Dua bulan kemudian Aabar Investments PJS, syarikat melihat-sama yang berpangkalan di Kepulauan Virgin British digunakan untuk memindahkan wang ke dalam akaun yang dipegang oleh Riza Aziz, Jho Low dan Al-Qubaisi, dibubarkan.

Julai 2015
Khabar angin, mengatakan, Jho Low dilaporkan telah mengambil perlindungan di Taiwan, yang tidak mempunyai perjanjian ekstradisi dengan Malaysia atau A.S.

22 Julai 2015
DiCaprio menjadi tuan rumah Yayasan Leonardo DiCaprio, tempat pengumpulan dana untuk gala kedua bertaraf bintang di St Tropez. Antara barangan yang dipaparkan dalam lelongan dijual Usd 40 juta adalah 1982 arca Roy Lichtenstein "Brushstroke," .

Oktober 2015
Red Granite mengumumkan untuk membangunkan penerbitan semula , Steve McQueen Papillon klasik, keluaran 1973.

Februari 2016
Tim Leissner, Pengerusi Asia Tenggara Goldman Sachs ' ,yang menjadi salah satu bank dana pelaburan 1MDB, membantu mengatur terbitan bon bilion dolar, meletak jawatan, berpindah ke Los Angeles dengan isterinya, TV realiti bintang dan Russell Simmons 'ex Kimora Lee Simmons.
Sehari selepas meninggalkan Goldman Sachs, Leissner dilaporkan mengeluarkan sapina oleh pendakwa raya di Jabatan Kehakiman, dan sedang mengkaji penyelewengan kemungkinan dari dana 1MDB.

May 2016
FBI sedang menyiasat asset-aset di Beverly Hills dan New York dimiliki oleh Riza Aziz.
Sementara itu, dari kapal layar, di Festival Filem Cannes, Red Granite bertemu dengan pembeli untuk menjual Papillon, kini dengan Charlie Hunnam, dan untuk membincangkan satu lagi projek utama dalam perancangan, Filem George Washington .

20 Julai 2016
Jabatan Kehakiman, memfail aduan tentang “Rampasan aset yang terbesar dalam sejarah Amerika Syarikat”, memetik Usd 1 bilion aset yang dimiliki oleh Jho Low, Riza Aziz dan Al-Qubaisi, yang disenaraikan sebagai "individu yang berkaitan."
 Aset disenaraikan termasuk rumah Riza Aziz di Beverly Hills dan Taman Laurel kondominium di New York, rumah Hollywood Hills milik Jho Low dan Time Warner Center apartmen di Manhattan, baki karya seni yang tidak terjual Jho Low yang terdiri daripada dua lukisan minyak Monet dan van Gogh ,pen dan dakwat lakaran,di campur semua keuntungan masa depan dari The Wolf of Wall Street. DiCaprio dirujuk dalam fail sebagai "Pelakon #1 Hollywood"


Menurut kenyataan Red Granite berikutan pemfailan, menegaskan bahawa, untuk pengetahuan, "tiada satu pun ,empat tahun lalu, menerima pembiayaan, dalam apa-apa cara yang tidak sah dan tidak ada dalam tuntutan mahkamah sivil hari ini mendakwa bahawa Red Granite tahu sebaliknya."

Ia menambah bahawa syarikat itu telah bekerjasama dengan semua pertanyaan dan mereka "yakin bahawa apabila fakta-fakta yang keluar, ia akan menjadi jelas, bahawa Riza Aziz dan Red Granite tidak melakukan sebarang kesalahan."

Sumber asal yang diterjemahkan piphijau dalam bahasa melayu : http://www.hollywoodreporter.com/news/follow-money-wolf-wall-street-913395

Penat siot terjemah satu-satu..hihihi..


Semoga orang kampung senang faham apa sebenarnya yang berlaku.Baca Utusan,takde "pekdah".
Aku baca "sokan" je.

Share demi anak cucu kita masa depan.