Satu jam selepas permulaan sesi dagangan US semalam (8.00pm waktu Malaysia), matawang Pound tiba-tiba menguat, sekaligus melonjak mengatasi semua matawang lain. Major pair GBPUSD mengalami lonjakan sehingga 120 pips dalam tempoh lima minit, manakala cross pair GBP seperti GBPJPY, GBPAUD dan GBPCAD melonjak sehingga 200 pips.




Ia berlaku berikutan kenyataan Ketua Perunding EU, Michael Barnier yang amat yakin bahawa perjanjian Brexit antara Kesatuan Eropah dan UK bakal direalisasikan. Bloomberg turut melaporkan bahawa kerajaan British dan Jerman bersetuju untuk mengenepikan 'key brexit demands' yang selama ini melambatkan proses perjanjian tersebut. Kenyataan itu sekaligus memberikan gambaran bahawa the key players dalam perjanjian Brexit ini benar-benar bersungguh untuk memastikan perjanjian tersebut dimeterai

Walaubagaimanapun, rata-rata penganalisis pasaran matawang global berpendapat bahawa situasi ini  membuatkan matawang Pound sangat fragile, kerana perkara yang sama juga telah berlaku dalam sesi dagangan yang sama pada minggu lepas (29/9/18). 'Roller-coaster Ride' ini mampu membuatkan pasaran tidak mahu mengambil risiko dengan ketidakstabilan GBP dan secara langsung akan melemahkan ia kembali.

Ia juga diterjemahkan dalam chart yang anda boleh rujuk di bawah, di mana price pada semua pair GBP telah pun retrace sekurang-kurangnya 50% daripada kenaikan semalam.


GBPUSD turun 50%


GBPJPY sudah turun lebih 60%


GBPAUD turun lebih 70% dan naik semula


Ketidakstabilan ini tidak mustahil akan menyaksikan pair GBP bakal menggila lagi seperti pada Brexit Day pada tanggal 29 Mei 2017 yang lalu. Pendapat peribadi saya, no trade on GBP sehingga ia kembali stabil selepas semua rundingan dan perjanjian selesai dimeterai. Sayangi modal anda!


Semoga anda belajar sesuatu daripada post ini.

Til then, Happy Trading!