👉Fokus
Kita selalu dengar nak berjaya perlu fokus. Tapi kita hanya dengar sahaja tanpa action daripada kita sendiri. Fokus pada trading, fokus pada satu teknik. Dalam bidang forex, ramai yang saya lihat mereka tidak fokus. Terlalu ghairah untuk kaya, nak cepat pandai tapi tidak fokus. Belajar terlalu banyak teknik tapi hakikatnya satu teknik pun dia tidak dikuasai. 


Kata Bruce lee “ saya tidak takut pada orang yang belajar 10 000 teknik tendangan, tapi saya takut pada yang selajar 1 tendangan dengan 10 000 kali latihan”



Percayalah, sekali anda belajar teknik baru, sekali lagi anda jadi newbie untuk teknik itu. 


👉Emosi 

Emosi antara perkara paling penting dalam trading. Ramai trader boleh tahan floating 20 usd tapi bila profit 2 usd terus take profit. Banyak perkara yang merosakkan emosi seorang trader antaranya apabila analisa yang dilakukan oleh trader tersebut tidak sama dengan analisa trader-trader lain. 


Faktor lain lemahnya emosi seorang trader ialah kerana kurangnya penguasaan terhadap sesuatu teknik, dengan kata lain, tidak tahu apa SOP teknik yang dipelajari. 



👉Pip 

Antara psikologi trader berjaya ialah keuntungan mereka tidak lagi dikira dengan banyaknya USD, tapi diukur pada bilangan pip yang berjaya dikutip.


👉Rajin Membaca


Ciri orang berjaya yang utama ialah rajin membaca. Nak berjaya dalam trading, ada jalannya. Anda lalui jalan itu dan anda akan terjumpa satu bilik, untuk masuk kebilik itu anda perlukan satu kunci, kuncinya ialah ilmu. Membaca ialah jalan utama untuk mendapatkan ilmu. Anda membaca artikel ini, insyaALLAH, sifat orang berjaya ada pada anda.


👉Sabar


Gagal itu proses, rugi itu proses, mc juga satu proses. Proses untuk berjaya. Proses ini bukan sehari atau sebulan, boleh jadi bertahun. Belajar daripada kegagalan dan kerugian, tulis sebab kerugian dan jangan ulangi lagi kesilapan itu .Pejam mata, sabar, Jalan terus.



Sabar yang penting dalam trading ialah apabila anda nak masuk position. Jangan terburu-buru masuk position hanya kerana anda melihat pergerakan pasaran sedang bergerak laju.