Untuk memahami istilah Middle Income Crisis ini dalam konteks negara kita, kita perlu melihat dengan lebih jelas cara pembahagian pendapatan rakyat yang digariskan oleh kerajaan Malaysia.

Maaf post ini akan menjadi agak skema, tetapi ia amat penting untuk anda mengenalpasti kedudukan anda sekarang - supaya anda boleh tetapkan halatuju yang jelas untuk diri sendiri. Umpama anda mempunyai sebuah perta harta karun yang amat berharga, jika anda tidak tahu di mana kedudukan anda sekarang, macam mana anda nak ke tempat harta karun tersebut? So bear with me okay?

Terlebih dahulu, kerajaan Malaysia telah membahagikan kita kepada 3 kategori berdasarkan kadar pendapatan isi rumah (jumlah pendapatan isi rumah ya, bukan individu). Apakah kategori tersebut?

1. T20 (Top 20%)
2. M40 (Middle 40%)
3. B40 (Below 40%)

Bagaimana ia dikategorikan?

1. T20 - Pendapatan bulanan purata RM8,319
2. M40 - Pendapatan bulanan purata antara RM3,860 hingga RM8,319
3. B40 - Pendapatan bulanan purata di bawah RM3,860

Manakala Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) yang ditetapkan ialah RM950 sebulan.

Boleh anda kenalpasti kedudukan anda sekarang, berdasarkan kategori di atas? Good, Sekarang kita boleh move on  ke topik yang dihighlightkan dalam post ini - The Middle Income Crisis.


Apa itu Middle Income Crisis?

Dalam buku 'Why We Want You To Be Rich' hasil tulisan Donald Trump dan Robert Kiyosaki, mereka menyatakan bahawa Middle Income Crisis ini adalah satu situasi di mana ramai golongan yang berpendapatan sederhana (M40 + B40) akan terperangkap dalam Rat Race (anda boleh baca di sini) yang seterusnya akan menolak mereka jatuh ke level poor (Rich - Middle Class - Poor).

Antara sebab yang digariskan (dan sangat munasabah) adalah daripada beberapa faktor:

1. Polisi kerajaan selalunya lebih terfokus kepada membantu golongan poor 
2. Perlaksanaan cukai yang banyak membebankan Middle Class berbanding golongan Rich dan Poor
3. Social Pressure kepada golongan Middle Class yang memaksa mereka berbelanja seperti golongan Rich.
4. Kadar kenaikan pendapatan (gaji) yang tidak seiring dengan inflasi dan kos sara hidup.

Pada waktu sekarang, kita dapat gambarkan bahawa golongan middle class adalah majoriti daripada jumlah rakyat, malah kebanyakan kita termasuk dalam kategori ini. Secara visualnya, nisbah pembahagian ini boleh digambarkan seperti berikut:

Namun apa yang paling membimbangkan adalah sebahagian besar daripada golongan Middle Income ini akan jatuh ke level poor tanpa meerka sedari, oleh sebab faktor-faktor yang telah disebutkan tadi. Bertambah buruk jika mereka tiada pendedahan kepada Financial Intelligence secara komprehensif sementara masih muda dan bekerja.

Kebimbangan ini turut dinyatakan oleh kedua-dua penulis di atas, dan mereka menggambarkan bahawa di masa akan datang (mungkin 10 ke 20 tahun akan datang), golongan Middle Income akan menjadi cuma sebahagian kecil daripada peratusan penduduk, yang mana majoritinya adalah samaada Rich ataupun Poor.  Di masa akan datang, nisbahnya boleh digambarkan seperti berikut:



In short, sebahagian kita akan jatuh ke level Poor, manakala sebahagian lagi akan berjaya keluar daripada Rat Race dan meletakkan mereka dalam level Rich.

Jadi persoalannya di sini adalah - Di mana anda akan berada 10 tahun akan datang? Will you be able to climb the rank? Will you be stucked in same level? Or will you be sucked into the lower one?

Jawapan kepada persoalan di atas terletak pada action anda sekarang. Anda boleh letakkan matlamat, visi, misi dan bla,bla, tapi semua itu is nothing without action.

Semoga anda belajar sesuatu daripada post ini.

Til then, Happy Trading!