Salam semua


       Apa yg anda perlu tahu ialah ekonomi tidak akan berubah dalam masa yg singkat tetapi pelbagai data dan berita dari sesebuah negra yang mengubah sentimen dalam masa yg singkat.Kadangkala sentimen boleh berubah seminit selepas sesuatu data atau berita itu tersebar .


Dengan teknologi yang semakin canggih berita2 pasaran dekad ini tersebar dengan pantas dan begitu juga pasaran berubah dgn pantas.Prnh tak anda tgh trade tiba2 candlestck bergerak laju sehingga terkena stoploss anda ?? Ya itu semua disebabkan data atau berita yang tersebar ke pasaran menyebabkan pelabur memberi reaksi pada masa itu juga tanpa anda ketahui.


Jika difikirkan semula , ya kita sebgai trader kecil yg terlalu mengambil kira atau takut kepada news tdak akn trade sebernarnya kerana News sentiasa dikeluarkan setiapjam dalam pasaran global.Oleh itu pengurusan risiko tetap perlu dititikberatkan .

kadang2 ada berita yang mengubah sentimen tidak berakhir dalam jangka masa yang singkat ttapi menjadi sentimen yang menyelubungi pasaran dalam beberapa minggu  atau bbrapa bln sehinggan mencipta uptrend & downtrend . Sebab itu lah pentingnya sentimen dalam forex trading ini .


Sabar kita akan belajar pelan2 ..