SnR adalah satu konsep di mana pergerakan harga akan berkemungkinan besar untuk berhenti dan reverse pada harga tertentu. Yang mana ia akan menyentuh harga tersebut beberapa kali tanpa memecahkan tahap tersebut.


Tahap support adalah di mana permintaan dianggap cukup kuat untuk mengelakkan harga jatuh, manakala tahap resistance adalah harga di mana penjualan dianggap cukup kuat untuk mencegah harga naik lebih tinggi

Berdasarkan kepada maksub tersebut, bolehla kita huraikan SnR dalam bahasa mudah ianya adalah tempat di mana sesuatu harga itu akan bertahan daripada terus menurun atau menaik.


[Jadi apa kegunaan SnR dalam forex trading?]

SnR boleh digunakan sebagai tempat untuk entry atau take profit (TP). Untuk menentukan samaada sesuatu SnR itu kuat atau tidak adalah berdasarkan kepada berapa kali sesuatu tahap harga itu bertahan. Semakin banyak kali harga tidak mampu untuk menembusi tahap tersebut maka semakin kuat la tahap tersebut.


[Macam mana nak gunapakai SnR dalam trading?]
Antara cara yang biasa penulis gunakan untuk menentukan kekuatan tahap SnR adalah dengan melukis satu garisan untuk melihat berapa kali tahap tersebut telah bertahan. Boleh rujuk gambarajah di bawah untuk pemahaman.


Gambarajah 1 : Carta kosong tanpa sebarang indicator.

Gambarajah 2 : Tukarkan carta kepada LINE CHART (ALT+3)

Gambarajah 3 : Lukiskan satu garisan lurus di tahap2 di mana harga telah bertahan banyak kali. Bulatan merah adalah tahap Resistance, manakala bulatan biru adalah tahap Support.

Gambarajah 4 : Seterusnya tukarkan kembali kepada Candlesticks chart (ALT+2). Maka kita akan dapati harga telah retrace/reverse di kawasan yang telah kita tandakan dengan warna merah (resistance). Sekiranya harga mampu untuk memecahkan tahap Support di kawasan bulatan biru, maka pergerakan market adalah kuat untuk turun ke bawah


Untuk yang nak download nota dalam bentuk pdf boleh klik link ni ye. Share lah sekiranya dirasakan bermanfaat untuk semua. Doakan yang baik2 untuk penulis. Terima kasih.
.
.
Yang belum ada akaun dengan broker PIPHIJAULTD boleh la ushar2 link ni ye. Pilih je yang mana2 rasa berkenan di hati. Kami sedia membantu untuk daftar akaun.
.
.
--
Hilman Nawi
Piphijaultd Terengganu
Email : terengganu@piphijaultd.com
Official website: http://piphijaultd.com/ 

#piphijaultd #abook #stp #trustedbroker #teknikGST #EAGST #jomwithdrawsokmo #kemahkeming #sharingiscaring #nakedchart #traderkampung #nubisbolehbuat
.
.
Pssssttt - Yang nak dapatkan info lanjut mengenai teknik GST manual atau Expert Advisor (EA) GST boleh la berhubung dengan Abam Man ye.